Dagmar, en pjäs av Rebecca Örtman

Regissören Rebecca Örtman har skrivit en pjäs med titeln Dagmar som nu kan avlyssnas som ljuddrama på  Dramaqueen, en podd som erbjuder både lyssning och film med klassisk, nyskriven och oprövad dramatik i kortformat genom readings, en enklare läsning av dramat. Här en länk: https://www.dramaqueen.nu.

Pjäsen Dagmar står förstås i dialog med Hjalmar Söderbergs roman Den allvarsamma leken (1912) och Gun-Britt Sundströms roman För Lydia (1973). I Dagmar är kärlekshistorien flyttad till samtiden och efterdyningarna av #metoo. I detta spänningsfält utspelar sig historien. Medan Söderberg berättade historien ur Arvid Stjärnbloms perspektiv och Lydia berättade den ur Lydia Stilles perspektiv berättas den här ur Arvids hustru Dagmars perspektiv. Så här sammanfattas Dagmar på Dramaqueens hemsida:

”Dagmar konfronterar Arvid när han chattat med Lydia Stille. Arvid erkänner att han och Lydia har en relation. Dagmar ställer ett ultimatum att Arvid måste lämna Lydia om Dagmar ska kunna förlåta. När dramat startar har Arvid rest iväg över helgen för att fundera över sina känslor inför Lydia och Dagmar, vem ska han välja? Dagmar är ställd i ett pausläge, i pausens smärtpunkt lever hon i hopp och förtvivlan. I möte med kvinnor från olika generationer — sin syster, sina döttrar, väninnor och i samtal med älskarinnan — får hon nya perspektiv. I väntan på att Arvid ska bestämma sig förändras hon själv. När gryningen kommer, och Dagmar hör hur Arvid sätter nyckeln i tamburdörren, har hon själv fattat ett avgörande beslut.”

Rebecca Örtman:

_ Fem år efter #metoo belyses förbindelser mellan olika rörelser: sociala rörelser som #metoooch dess feministiska föregångsrörelser, förflyttningar av begreppsförståelse och historieuppfattning, förskjutningar av världsbilder och omvärderingar av personliga upplevelser, i arbetsliv såväl som i sammanhang när de nära relationerna förändras.

Föreställningens skådespelare: Amanda Ooms (Dagmar), Malin Mases Arvidsson, Sofia Bach, Kajsa Ernst, Rakel Benér Gajdusek, Felicia Löwerdahl och Elina Norén Sandberg. Konstnärlig ledning och regi: Rebecca Örtman.

På Dramaqueens hemsida finns också en länk till ett samtal under ledning av Karin Helander, teaterkritiker i Svenska Dagbladet och professor i teatervetenskap, om pjäsen mellanAnna Roosvall, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, och Rebecca Örtman.

_ Den som längtar efter en riktig radioteater bör lyssna på  Dagmar – eller se videoversionen, en reading utan scenografi. Här bjuds på såväl magstöd som teaterdialog. Ingen musik, inga ljudeffekter, ingen berättare. Enbart skådespelarnas röster, skrev teaterkritikern Ylva Lagercrantz Spindler i Svenska Dagbladet den 29 november.

Kurt Mälarstedt